سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صاحب الزمان
چهارشنبه 92 بهمن 30 :: 2:45 عصر ::  نویسنده : مجیدکریمی پرنیان

بیست حدیث گوهربار از امام موسی کاظم علیه السلام

بکوشید که اوقات شبانه روزى شما چهار قسمت باشد:

1 ـ قسمتى براى مناجات با خدا

2 ـ قسمتى براى تهیّه معاش

3 ـ قسمتى براى معاشرت با برادان و افراد مورد اعتماد که عیبهاى شما را به شما مى‏فهمانند و در دل به شما اخلاص مى‏ورزند

4 ـ و قسمتى را هم براى درک لذّتهاى حلال [و تفریحات سالم] و به وسیله انجام این قسمت است که بر انجامِ وظایف آن سه قسمت دیگر توانا مى‏شوید.
 

 

 چهل حدیث گوهربار از امام موسی کاظم علیه السلام

قالَ الاِْمامُ الْکاظم علیه السلام:

 

1- تعقّل و معرفت

ما بَعَثَ اللّهُ أَنْبِیائهُ وَ رُسُلَهُ إِلى عِبادِهِ إِلاّ لِیَعْقِلُوا عَنِ اللّهِ، فَأَحْسَنُهُمُ اسْتِجابَهً أَحْسَنُهُمْ مَعْرِفَةً لِلّهِ، وَ أَعْلَمُهُمْ بِأَمْرِ اللّهِ أَحْسَنُهُمْ عَقْلاً وَ أَعْقَلُهُمْ أَرْفَعُهُمْ دَرَجَةً فِى الدُّنْیا وَ الاْخِرَةِ؛

خداوند پیامبران و فرستادگانش را به سوى بندگانش بر نینگیخته، مگر آن که از طرف خدا تعقّل کنند. پس نیکوترینشان از نظر پذیرش، بهترینشان از نظر معرفت به خداست، و داناترینشان به کار خدا، بهترینشان از نظر عقل است، و عاقل‏ترین آنها، بلند پایه‏ترینشان در دنیا و آخرت است.

2- حجّت ظاهرى و باطنى

إِنَّ لِلّهِ عَلَى النّاسِ حُجَّتَیْنِ، حُجَّةً ظاهِرَةً وَ حُجَّةً باطِنَةً، فَأمّا الظّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الاَْنْبِیاءُ وَ الاَْئِمَّةُ وَ أَمَّا الْباطِنَةُ فَالْعُقُولُ؛

همانا براى خداوند بر مردم دو حجّت است، حجّت آشکار و حجّت پنهان، امّا حجّت آشکار عبارت است از: رسولان و پیامبران و امامان؛ و حجّت پنهانى عبارت است از عقول مردمان.

3- صبر و گوشه‏گیرى از اهل دنیا

أَلصَّبْرُ عَلَى الْوَحْدَةِ عَلامَةُ قُوَّةِ الْعَقْلِ، فَمَنْ عَقَلَ عَنِ اللّهِ تَبارَکَ وَ تَعالى إِعْتَزَلَ أَهْلَ الدُّنْیا وَ الرّاغِبینَ فیها وَ رَغِبَ فیما عِنْدَ رَبِّهِ وَ کانَ اللّهُ آنِسَهُ فِى الْوَحْشَةِ وَ صاحِبَهُ فِى الْوَحْدَةِ، وَ غِناهُ فِى الْعَیْلَةِ وَ مُعِزَّهُ فى غَیْرِ عَشیرَة؛

صبر بر تنهایى، نشانه قوّت عقل است، هر که از طرف خداوند تبارک و تعالى تعقّل کند از اهل دنیا و راغبین در آن کناره گرفته و بدانچه نزد پروردگارش است رغبت نموده، و خداوند در وحشت انیس اوست و در تنهایى یار او، و توانگرى او در ندارى و عزّت او در بى‏تیره و تبارى است.

4- عاقلان آینده‏نگر

إِنَّ الْعُقَلاءَ زَهَدُوا فِى الدُّنْیا وَ رَغِبُوا فِى الاْخِرَةِ لاَِنَّهُمْ عَلِمُوا أَنَّ الدُّنْیا طالِبَةٌ وَ مَطْلُوبَةٌ وَ الاْخِرَةُ طالِبَةٌ وَ مَطْلُوبَةٌ مَنْ طَلَبَ الاْخِرَةَ طَلَبَتْهُ الدُّنْیا حَتّى یَسْتَوْفى مِنْها رِزْقَهُ، وَ مَنْ طَلَبَ الدُّنْیا طَلَبَتْهُ الاْخِرَةُ فَیَأْتیهِ الْمَوْتُ فَیُفْسِدُ عَلَیْهِ دُنْیاهُ وَ آخِرَتَهُ؛

به راستى که عاقلان، به دنیا بى‏رغبتند و به آخرت مشتاق؛ زیرا مى‏دانند که دنیا خواهانست و خواسته شده و آخرت هم خواهانست و خواسته شده، هر که آخرت خواهد دنیا او را بخواهد تا روزىِ خود را از آن دریافت کند، و هر که دنیا را خواهد آخرتش به دنبال است تا مرگش رسد و دنیا و آخرتش را بر او تباه کند.

5- تضرّع براى عقل

مَنْ أَرادَ الْغِنى بِلا مال وَ راحَةَ الْقَلْبِ مِنَ الْحَسَدِ وَ السَّلامَةَ فِى الدّینِ فَلْیَتَضَّرَعْ إِلَى اللّهِ فى مَسْأَلَتِهِ بِأَنْ یُکْمِلَ عَقْلَهُ، فَمَنْ عَقَلَ قَنَعَ بِما یَکْفیهِ وَ مَنْ قَنَعَ بِما یَکْفیهِ اسْتَغْنى وَ مَنْ لَمْ یَقْنَعْ بِما یَکْفیهِ لَمْ یُدْرِکِ الْغِنى أَبَدًا؛

هر کس بى‏نیازى خواهد بدون دارایى، و آسایش دل خواهد بدون حسد، و سلامتى دین طلبد، باید به درگاه خدا زارى کند و بخواهد که عقلش را کامل کند، هر که خرد ورزد، بدانچه کفایتش کند قانع باشد. و هر که بدانچه او را بس باشد قانع شود، بى‏نیاز گردد. و هر که بدانچه او را بس بُوَد قانع نشود، هرگز به بى‏نیازى نرسد.

6- دیدار با مؤمن براى خدا

مَنْ زارَ أَخاهُ الْمُؤْمِنَ لِلّهِ لا لِغَیْرِهِ، لِیَطْلُبَ بِهِ ثَوابَ اللّهِ وَ تَنَجُّزَ ما وَعَدَهُ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ وَکَّلَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ بِهِ سَبْعینَ أَلْفِ مَلَک مِنْ حینَ یَخْرُجُ مِنْ مَنْزِلِهِ حَتّى یَعُودَ إِلَیْهِ یُنادُونَهُ: أَلا طِبْتَ وَ طابَتْ لَکَ الْجَنَّةُ، تَبَوَّأْتَ مِنَ الْجَنَّةِ مَنْزِلاً؛

هر کس ـ فقط براى خدا نه چیز دیگر ـ به دیدن برادر مؤمنش رود تا به پاداش و وعده‏هاى الهى برسد، خداوند متعال، از وقت خروجش از منزل تا برگشتن او، هفتاد هزار فرشته بر او گمارد که همه ندایش کنند: هان! پاک و خوش باش و بهشت برایت پاکیزه باد که در آن جاى گرفتى.

7- مروّت، عقل و بهاى آدمى

لا دینَ لِمَنْ لا مُرُوَّةَ لَهُ، وَ لا مُرُوَّةَ لِمَنْ لا عَقْلَ لَهُ، وَ إِنَّ أَعْظَمَ النّاسِ قَدْرًا الَّذى لایَرَى الدُّنْیا لِنَفْسِهِ خَطَرًا، أَما إِنَّ أَبْدانَکُمْ لَیْسَ لَها ثَمَنٌ إِلاَّ الْجَنَّةَ، فَلا تَبیعوها بِغَیْرِها.

کسى که جوانمردى ندارد، دین ندارد، و هر که عقل ندارد، جوانمردى ندارد. به راستى که با ارزش‏ترین مردم کسى است که دنیا را براى خود مقامى نداند، بدانید که بهاى شما مردم، جز بهشت نیست، خود را جز بدان مفروشید.

8- حفظ آبروى مردم

مَنْ کَفَّ نَفْسَهُ عَنْ أَعْراضِ النّاسِ أَقالَهُ اللّهُ عَثْرَتَهُ یَوْمَ الْقِیمَةِ وَ مَنْ کَفَّ غَضَبَهُ عَنِ النّاسِ کَفَّ اللّهُ عَنْهُ غَضَبَهُ یَوْمَ الْقِیمَةِ؛

هر که آبرورى مردم را نریزد، خدا در روز قیامت از لغزشش مى‏گذرد، و هر که خشم خود را از مردم باز دارد، خداوند در روز قیامت خشمش را از او باز دارد.

9- عوامل نزدیکى و دورى به خدا

أَفْضَلُ ما یَتَقَرَّبُ بِهِ الْعَبْدُ إِلَى اللّهِ بَعْدَ الْمَعْرَفَةِ بِهِ الصَّلاةُ وَ بِرُّ الْوالِدَیْنِ وَ تَرْکُ الْحَسَدِ وَ الْعُجْبِ وَ الْفَخْرِ؛

بهترین چیزى که به وسیله آن بنده به خداوند تقرّب مى‏جوید، بعد از شناختن او، نماز و نیکى به پدر و مادر و ترک حسد و خودبینى و به خود بالیدن است.

10- عاقل دروغ نمى‏گوید

إِنَّ الْعاقِلَ لا یَکْذِبُ وَ إِنْ کانَ فیهِ هَواهُ؛

همانا که عاقل دروغ نمى‏گوید، گرچه طبق میل و خواسته او باشد.

11- حکمت کم گویى و سکوت

قِلَّةُ الْمَنْطِقِ حُکْمٌ عَظیمٌ، فَعَلَیْکُمْ بِالصَّمْتِ، فَإِنَّهُ دَعَةٌ حَسَنَةٌ وَ قِلَّةُ وِزْر، وَ خِفَّةٌ مِنَ الذُّنُوبِ؛

کم‏گویى ، حکمت بزرگى است، بر شما باد به خموشى که شیوه‏اى نیکو و سبک بار و سبب تخفیف گناه است.

12- هرزه گویى بى‏حیا

إِنَّ اللّهَ حَرَّمَ الْجَنَّةَ عَلى کُلِّ فاحِش قَلیلِ الْحَیاءِ لا یُبالى ما قالَ وَ لا ما قیلَ لَهُ؛

همانا خداوند بهشت را بر هر هرزه‏گوِی کم حیا که باکى ندارد چه مى‏گوید و به او چه گویند حرام گردانیده است.

13- متکبّر، داخل بهشت نمى‏شود

إِیّاکَ وَ الْکِبْرَ، فَإِنَّهُ لا یَدْخُلِ الْجَنَّةَ مَنْ کانَ فى قَلْبِهِ مِثْقالُ حَبَّة مِنْ کِبْر؛

از کبر و خودخواهى بپرهیز، که هر کسى در دلش به اندازه دانه‏اى کبر باشد، داخل بهشت نمى‏شود.

14- تقسیم کار در شبانه روز

إِجْتَهِدُوا فى أَنْ یَکُونَ زَمانُکُمْ أَرْبَعَ ساعات: ساعَةً لِمُناجاةِ اللهِ، و َساعَةً لاَِمْرِ الْمَعاشِ، وَساعَةً لِمُعاشَرَةِ الاِْخْوانِ و الثِّقاةِ الَّذینَ یُعَرِّفُونَکُمْ عُیُوبَکُمْ و َیُخَلِّصُونَ لَکُمْ فِى الْباطِنِ، وَ ساعَةً تَخْلُونَ فیها لِلَذّاتِکُمْ فى غَیْرِ مُحَرَّم و َبِهذِهِ السّاعَةِ تَقْدِروُنَ عَلَى الثَّلاثِ ساعات؛

بکوشید که اوقات شبانه روزى شما چهار قسمت باشد:

1 ـ قسمتى براى مناجات با خدا

2 ـ قسمتى براى تهیّه معاش

3 ـ قسمتى براى معاشرت با برادان و افراد مورد اعتماد که عیبهاى شما را به شما مى‏فهمانند و در دل به شما اخلاص مى‏ورزند

4 ـ و قسمتى را هم براى درک لذّتهاى حلال [و تفریحات سالم] و به وسیله انجام این قسمت است که بر انجامِ وظایف آن سه قسمت دیگر توانا مى‏شوید.

15- همنشینى با دیندار و عاقل خیرخواه

مُجالَسَةُ أَهْلِ الدّینِ شَرَفُ الدُّنْیا وَ الاْخِرَةِ، وَ مُشاوَرَةُ الْعاقِلِ النّاصِحِ یُمْنٌ وَ بَرَکَةٌ وَ رُشْدٌ وَ تَوْفیقٌ مِنَ اللّهِ، فَإِذا أَشارَ عَلَیْکَ الْعاقِلُ النّاصِحُ فَإِیّاکَ وَ الْخِلافَ فَإِنَّ فى ذلِکَ الْعَطَبَ؛

همنشینى اهل دین، شرف دنیا و آخرت است، و مشورت با خردمندِ خیرخواه، یُمن و برکت و رشد و توفیق از جانب خداست، چون خردمند خیرخواه به تو نظرى داد، مبادا مخالفت کنى که مخالفتش هلاکت بار است.

16- پرهیز از اُنس زیاد با مردم

إِیّاکَ وَ مُخالَطَةَ النّاسِ وَ الاُْنْسَ بِهِمْ إِلاّ أَنْ تَجِدَ مِنْهُمْ عاقِلاً وَ مَأْمُونًا فَآنِسْ بِهِ وَ اهْرُبْ مِنْ سایِرِهِمْ کَهَرْبِکَ مِنَ السِّباعِ الضّارِیَةِ؛

بپرهیز از معاشرت با مردم و انس با آنان، مگر این که خردمند و امانتدارى در میان آنها بیابى که [در این صورت] با او انس گیر و از دیگران بگریز، به مانند گریز تو از درنده‏هاى شکارى.

17- نتیجه حبِّ دنیا

مَنْ أَحَبَّ الدُّنْیا ذَهَبَ خَوْفُ الاْخِرَةِ مِنْ قَلْبِهِ وَ ما أُوتِىَ عَبْدٌ عِلْمًا فَازْدادَ لِلدُّنیا حُبًّا إِلاَّ ازْدادَ مِنَ اللّهِ بُعْدًا وَ ازْدادَ اللّهُ عَلَیْهِ غَضَبًا؛

هر که دنیا را دوست بدارد، خوف آخرت از دلش برود، و به بنده‏اى دانشى ندهند که به دنیا علاقه‏مندتر شود، مگر آن که از خدا دورتر و مورد خشم او قرار گیرد.

18- پرهیز از طمع و تکیه بر توکّل

إِیّاکَ وَ الطَّمَعَ، وَ عَلَیْکَ بِالْیَأْسِ مِمّا فى أَیْدِى النّاسِ، وَ أَمِتِ الطَّمَعَ مِنَ الَْمخْلُوقینَ، فَإِنَّ الطَّمَعَ مِفْتاحٌ لِلذُّلِّ، وَ اخْتِلاسُ الْعَقْلِ وَاخْتِلاقُ الْمُرُوّاتِ، وَ تَدْنیسُ الْعِرْضِ وَ الذَّهابُ بِالْعِلْمِ وَ عَلَیْکَ بِالاِْعْتِصامِ بِرَبِّکَ وَ التَّوَکُّلِ عَلَیْهِ؛

از طمع بپرهیز، و بر تو باد به ناامیدى از آنچه در دست مردم است، طمع را از مخلوقین بِبُر که طمع، کلیدِ خوارى است، طمع، عقل را مى‏رباید و مردانگى را نابود کند و آبرو را مى‏آلاید و دانش را از بین مى‏برد. بر تو باد که به پروردگارت پناه برى و بر او توکّل کنى.

19- نتایج امانتدارى و راستگویى

أَداءُ الأَمانَةِ وَ الصِّدْقُ یَجْلِبانِ الرِّزْقَ، وَ الْخِیانَةُ وَ الْکِذْبُ یَجْلِبانِ الْفَقْرَ وَ النِّفاقَ؛

امانتدارى و راستگویى، سبب جلب رزق و روزى‏اند، و خیانت و دروغگویى، سبب جلب فقر و دورویى.

20- سقوطِ برترى جوى

إِذا أَرادَ اللّهُ بِالذَّرَّةِ شَرًّا أَنْبَتَ لَها جَناحَیْنِ، فَطارَتْ فَأَکَلَهَا الطَّیْرُ؛

هر گاه خداوند بدى مورچه را بخواهد، به او دو بال مى‏دهد که پرواز کند تا پرنده‏ها او را بخورند.

.



موضوع مطلب :
چهارشنبه 92 بهمن 30 :: 12:56 عصر ::  نویسنده : مجیدکریمی پرنیان

 

 

شفاى درد
حضرت حجة الاسلام و المسلمین دانشمند محترم ((حاج آقاى عطائى خراسانى )) فرمودند: شبى در یکى از ییلاقات مشهد بدرد دل شدیدى گرفتار شدم ، بطورى که تلخى مرگ را در گلویم احساس مى کردم ، نه توانائى نشستن داشتم و نه ایستادن ، نه وسیله اى بود که در آن ساعت از شب مرا به شهر برسانند و نه داروئى پیدا مى شد که مرا به صبح بکشاند.
در آن حال که از هر جهت قطع امید نموده و ضربات دل درد هر لحظه شدیدتر مى شد و تاب و توانم را ربوده و طاقتم را طاق مى نمود و دوستان را ناراحت کرده بودم ، ((چاره را منحصر به توسل به مقربان درگاه خداوند مى دیدم ، و در آن میان حضرت ابوالفضل العباس (ع ) را برگزیدم .))
چه این که او بزودى به فریاد مى رسد و تسریع در قضاى حاجت مى کند، اشک در چشمم حلقه زده بود، پس از عرض سلام به ساحت مقدسش نذر کردم اگر اکنون با توسل به آن حضرت شفا حاصل گردد گوسفندى تقدیم کویش کنم .
هنوز نذرم تمام نشده بود، و ارتباط کامل برقرار نگشته بود و کامم به نام ((ابوالفضل (ع ))) شیرین بود، و لبانم مترنم بدان نام ، که ((ناگاه ، همچون آب که برروى آتش ریزند، اثرى از درد، در خود ندیدم )) و خدا را گواه مى گیرم که از حین توسل و زمان شفا بیش از یک دقیقه نگذشت و مهمتر این که تا این زمان که مشغول نگارش قضیه آن شب هستم و از آن تاریخ بیش از ده سال مى گذرد، هیچ درد دل نشده ام و گویى به لطف و مرحمت آن بزرگوار دیگر در طول حیات عاریتى ، از درد دل معاف گشته ام حالا با این که به چشم خود ((این کرامت را از ناحیه حضرت ابوالفضل (ع ) مشاهده نموده ام )) چگونه مى توانم مانند بعضى نابخردان و پیروان مکتب وهابیت انکار کرامت آن بزرگوار را بنمایم و دست و توسل از دامان پر محبتش ‍ بکشم .(86)
من علم دار و امیر لشکرم
حامى و خدمتگذار رهبرم
در ره روشنگرى افروختم
شمع گشتم پاى تا سر سوختم
دین شود احیا اگر از خون من
تیغ میخواهد رخ گلگون من
گر شود پیروز دین با کشتنم
کاشکى گردد دو صد پاره تنم
اى امام و هادى روشنگرم
آرزو دارم جمالت بنگرم
میدهم جان در کنار علقمه
گر نیایى اى عزیز فاطمه
شد قلم دستم که بر پایت رسد
این سند بر مهر و امضایت رسد
دست پر خون دیده پر خون مشک خون
میرود از چشمه هاى مشک خون
گر ببینى چهره ام را لاله گون
ترسم از غصه شوى از زین نگون (87)


یا اباالفضل
عده اى از موثقین و افرادى که سخنشان مورد اطمینان است خبر دادند: راننده اى که غیر مسلمان بود، در هنگام رانندگى و حرکت اتوبوس با مسافرین متوجه مى شود ترمز ندارد و بیدرنگ مرگ خود و مسافرینش را در دو قدمى مى بیند.
((چون شنیده بود که مسلمانها در مواقع گرفتارى متوسل به ((حضرت عباس ‍ (ع ))) مى شوند. بى اختیار فریاد مى زند یا اباالفضل .))
تا این کلمه رامى گوید(( اتوبوس بجاى خود مى ایستد)) آنچنان که لاستیک هاى اتوبوس از هم گسیخته و پاره پاره مى شوند.
((چون این کرامت روشن را راننده از حضرت عباس (ع ) مشاهده مى کند مشرف به دین مقدس اسلام شده )) و سر بر آستان مقدس آن بزرگوار مى ساید.(88)
با موکب عصمت و امامت
هم محمل و هم رکاب ، عباس
اى ماه سپهر خون که گردید
بر گِِرد تو آفتاب ، عباس
آنجا که ز ناب عشق مى ریخت
گلبرگ رخت گلاب ، عباس
هر قطره خون دست و فرقت
شد چشمه انقلاب ، عباس (89)


عباس (ع ) زنم را شفا داد
یک کلیمى هست که با من کار مى کند، یعنى براى من ابر مى آورد. خانمى داشت که به مرض صعب العلاجى مبتلا بود و هر دکترى که رفته بودند، جوابش کرده بودند و هیچکس نمى توانست کارى برایش انجام دهد. یعنى کارش تمام بود.
دقیقاً یک شب جمعه اى بود مثل امشب ، من بنا داشتم به گلستان شهداء بروم . پیش من آمد، از چهره اش معلوم بود خیلى پریشان است گفتم : آقا موسى چته ؟! گفت : خانمم مریض است .
گفتم : خدا شفایش دهد.
گفت : دیگه از این حرفها گذشته ، گفتم : ((من امشب به نیابت از خانم شما یک روضه حضرت ابوالفضل (ع ) مى خوانم ، تا خدا شفایش دهد.))
دیدم زد زیر گریه ، و گفت : جانم فداى ((اباالفضل ))، دو تا گوسفند نذرش ‍ کردم ، و به ((عباس )) بگو، موسى گفت : خانمم مریض است و ((با همان زبان و حالت خودش مى گفت و گریه مى کرد.))
من به گلستان شهدا آمدم با همین زبان ساده مطرح کردم ، یک حال عجیب و غریبى به وجود آمد. بعد صبح به قائمیه رفتم و در آنجا گوش زد کوچکى کردم .
ظهر جمعه دیدمش که از کوچه بیرون مى آید. گفتم : چه خبر؟! گفت : حال خانمم خیلى خوب شده ، نمى دانم چه شده که از ساعت 12 به بعد این خانمم زنده شده .
راستى دیشب به ((عباس )) گفتى من دو تا گوسفند نذرت کردم ؟
((عباس زنم را شفا داد)) و دوباره زد زیر گریه .(90)
اى ماه سه آفتاب عباس
عشق تو و عشق ناب عباس
در دفتر عاشقان بیدست
گلواژه انتخاب عباس
آئین امام دوستى را
دادى تو به شیخ و شاب عباس
بودى تو کتاب حسن و افسوس
صد پاره شد این کتاب عباس
آقاى شباب اهل جنّت
نور دل بوتراب عباس
با نغمه (جان من فدایت )
کرده است تو را خطاب عباس (91)


دختر مضطرب
یک روز به حرم مطهر ((ابوالفضل (ع ))) وارد شدم ، و بالا سر حضرت نشستم و مشغول قرآن خواندن شدم ، یک وقت دیدم جمعیت زیادى از اعراب بادیه نشین همراه دختر حامله اى وارد حرم شدند، حرم پر از جمعیت بود، آن دختر به ضریح چسبید و فریاد و شیون راه انداخت ، همه حاضران متوجّه او شدند، که ناگهان همه حاضران ساکت شدند، صدایى را شنیدند که مى گفت : ((پدرم شوهر مادرم مى باشد، معلوم شد که این صدا از همان کودکى است که در رحم آن دختر بوده .))
با شنیدن این صدا، احساسات مردم به جوش آمد و صداى هوسه و هلهله را بلند کردند و به طرف دختر هجوم آوردند، خدام آستانه با زحمت آن دختر را از چنگ مردم نجات دادند و به حجره اى که اختصاص به خُدّام داشت بردند.
کلیدار حرم ((مرحوم سید حسن )) بود و من با او سابقه دوستى داشتم .
وقتى که مردم پراکنده شدند از او جریان را پرسیدم ، او گفت : اینها از قبائل اعراب بادیه نشین و صحرا گرد هستند که در اطراف کربلا زندگى مى کنند، این دختر در عقد پسر عمویش بود.
(در بین آنها نامزد بازى و دیدن همسر قبل از عروسى خیلى بد است و اگر در این قضیه چیزى هم منکشف شود احتمال به قتل و خونریزى مى رود.)
پسر عمو و شوهر این دختر بخاطر محروم بودن از دیدن همسر و بخاطر کدورتى که با پدر زن که عمویش باشد، و با آبروى او بازى کند، در پنهانى دختر را مى بیند و بعد از ترس اذیت پدر زنش فرار مى کند.
بعد از مدتى دختر حامله مى شود و بستگان دختر بااطلاع مى شوند، پس از تحقیق و بررسى ، دختر جریان را مى گوید.
شوهر را پیدا مى کنند و قضیّه را از او مى پرسند، او از ترس منکر مى شود، برادرها در صدد قتل او برمى آیند.
دختر وقتى متوجه مى شود که برادرها تصمیم دارند امشب سر او را از بدنش جدا کنند و بدنش را در گوشه اى پنهان کنند، خود را بروى قدم آنها مى اندازد و با چشم گریان ، مى گوید: من گناهى ندارم و خیانتى نکرده ام .
من اسیر دست شما هستم ، کشتن من هم دیر نمى شود، فقط شما دست مرا بحرم (( آقاابوالفضل )) برسانید، شاید آن حضرت گواهى به پاکى دامن من دهد.
برادرها بحال خواهر متاثر شده و از سه فرسخى کربلا که منزل آنها بوده ، خواهر را به اینجا مى آورند که شاید حضرت توجهى به خواهر آنها کند.
دختر به ضریح (( حضرت ابوالفضل (ع ))) مى چسبد ملتمسانه از آن حضرت درخواست حاجت مى کند که او را از مرگ حتمى نجات دهد.
و لطف آن حضرت شامل او مى شود و(( بچه از داخل رحم سه مرتبه پاکى مادر را به مردم خبر مى دهد و آن دختر از مرگ نجات پیدا مى کند)).(92)
سر تا به قدم همه ولایت
مجذوب حسین بود عباس
تا نغمه انقطعتموا زد
گلبانگ ظفر سرود عباس
در محکمه قضاوت عشق
پرسند اگر که بود عباس
آرد سر و چشم و دست خونین
بر همت خود شهود عباس
قامت به نماز عشق چون بست
بر رونق دین فزود عباس
اما ز چه از قیام آمد
یک مرتبه در سجود عباس
شد وصل قیام بى رکوعش
بر سجده بى قعود عباس
گر آب نخورد بر لب آب
در روزه عشق بود عباس
نازم به چنین صلوة وصومى
کاین گونه دوا نمود عباس (93)

 



موضوع مطلب :
<   1   2   3   4   5   >>   >